מה זה בכלל פנול? – גם כשאתם שומעים את השם הזה, מתעורר בכם החשק לעשות מקלחת ארוכה ולשכוח ששמעתם אותו מלכתחילה? או אולי נראה שזה החומר שממנו עשויה הפלאנלית… כך או כך, אין מה לחשוש ממלים בעולם הכימיה, אולי אפילו נגלה את היתרונות הרבים שפנולים מציעים, בצורתם הטבעית המתרחשת בטבע כל הזמן.

בגדול, בעולם הכימיה האורגנית, פנול הינה משפחה ענפה של תרכובות כימיות שקיימת עליהן קבוצת אטומים המסודרים בצורת משושה וידועות בשם טבעות ארומטיות ואליה מחוברת מולקולה של חמצן עם מימן, הנקראת קבוצה הידרוקסילית. אם חשבתם מה שאני חשבתי אז צדקתם! הטבעות הארומטיות הראשוניות שנתגלו היו בעלי ארומה חזקה, וכך הן הצדיקו את שמן. תוכלו להסתכל בציור ולראות את תרכובת הפנול הפשוטה ביותר, חומצה פנולית. אגב, רוב הפנולים הטבעיים, הן תרכובות פוליפנוליות, כלומר, הן מכילות יותר מקבוצת פנול אחת!

מה זה בכלל פנול? – בסדר, הבנו שיש טבעות וקבוצות ואפילו העפנו מבט חטוף בציור כדי להבין על מה כל הסיפור, אבל בעצם, על מה באמת כל הסיפור? הכימאים האורגנים יושבים וחושבים כל היום, הופכים משוואות ומערבבים חומרים כדי לקבל תרכובות כאלה ואחרות כשמתחת לאף שלנו קיים עולם שלם של פנולים טבעיים. פנולים אלו, מצויים בכל עולם החי והצומח, ומספקים לבעליהם מגוון של שירותים חשובים להישרדותם.

חלק מאותן תרכובות פנולויות, הן בעלות תכונות יוצאות דופן, וכאשר פיתחנו את תערובת חמשת השמנים EVOLUTION, נחשפנו לעולם פנולי ביותר, עם יתרונות בריאותיים שאין שניים להם. בואו נגלה יחד את היתרונות המהותיים של התרכובות הפנוליות.

היתרונות הבריאותיים של פנולים טבעיים

קרובי המשפחה של הפנולים, הידועים בשמם פלבנואידים הינם תרכובות פוליפנוליות המצויות בצמחים רבים מסביב לעולם. הם עוררו עניין רב בקרב חוקרים מתחומי הביולוגיה והרפואה, ועד היום מחקרים יוצאים בכדי להוכיח את תרומתם.

נוגדי חימצון – השפעתם של פלבנואידים בתור נוגדי חימצון, נחקרה באופן נרחב במעבדות. אנטיאוקסידנטים מסוגלים להגן על התאים מפני נזקים חיצוניים שמביאים לרמות מוגברות של רדיקלים חופשיים ממקורות כגון סיגריות ומאכלים שומניים מאוד. בכך, אנטיאוקסידנטים עוזרים להפחית את רמות ה-LDL (“הכולסטרול הרע”). פלבנואידים כגון אלו הנמצאים בזרעי הרימון, המפ וצ’יה וכמו כן בשורשי הג’ינג’ר והכורכום, שהרי הם חמשת השמנים המרכיבים את EVOLUTION.

מה זה בכלל פנול? – בנוסף נוכל למצוא משפחה נוספת של פנולים הנקראת טוקופרולים וטוקוטריאנולים, הנקראים בשפה החופשית, ויטמין E. משפחה זאת, הינה סדרה של שמונה תרכובות פוליפנוליות טבעיות בעלות השפעות אנטיאוקסידנטיות חזקות גם כן.

מניעת סרטן – אם כבר דיברנו על ויטמין E, אחת מהתכונות המעניינות של משפחה זאת, היא תכונת המסיסות הגבוהה בשומן. תכונה זאת מאפשרת לתרכובת להיספג טוב יותר לתוך התאים ולהביא את השפעתה ביתר יעילות. כלומר, בגלל האופי האנטיאוקסידנטי בשילוב עם תכונת המסיסות, נוכחות ויטמין E בתאי הגוף עשויה להגן עליהם מפני רדיקלים חופשיים, שבפוטנציאל יכולים לשנות את ההרכב הגנטי בתוך התאים ולהפוך תא בריא לתא סרטני! ויטמין E מסוגל להגביל את כמות הרדיקלים החופשיים הנוצרים כתוצאה מעיכול ובכך לעזור למנוע סרטן ומגוון של מחלות כרוניות הקשורות בכך.
מניעת קטרקט – שמעתם פעם על קטרקט? גדילה לא סדירה בעדשת העין, גורמת לעכירות וטשטוש התמונה, וכאשר לא מטפלים בתופעה מיד, קטרקט יכול לגרום גם לעיוורון. לעתים ניתוח פשוט יכול לעזור, אבל אין כמו להימנע בכלל ממצב שכזה. אנשים מבוגרים, אשר נוטלים כמויות מסויימות של ויטמין E, הראו פחות זיקה להפתחות של קטרקט מאשר קבוצות אחר שנטלו כמויות פחותות מהם של הויטמין. זאת ניתן לשייך שוב לתכונות האנטיאוקסידנטיות של המשפחה, אשר עוזרות למנוע את ההתפחות או להאט אותה.
קרישי דם – אותו רוצח שקט שמסתובב בדם, יכול לגרום לסתימת כלי דם ובמקרים חמורים אפילו לשבץ. קריש דם שלא התפרק כראוי, ניתן למניעה על ידי ויטמין E.

מה זה בכלל פנול? – מחקרים מראים כי ויטמין E עוזר בתהליך של פירק הקריש ומניעה שלו מהסתובבות בצורה חופשית. כמו כן, אותם מחקרים הראו כי בהקשר של מחלות לב, אנשים הנוטלים כדרך קבע מינונים קבועים של ויטמין E, מורידים את רמת הסיכון שלהם לפיתוח מחלות לב.

שיפור החיסוניות – לא יכולנו שלא לציין את חשיבותו של ויטמין E, בתהליך החיסוני של הגוף. צריכה של הויטמין עוזרת במניעת התפתחות של ניטרוסמינים בגופנו. אלו הם תוצרי הגוף, המתקבלים על ידי פירוק של תרכובות המכילות חמצן והינם רעילים עד מסרטנים בכמויות גדולות. הנוכחות של ויטמין E באיזורים כמו רקמות הכבד, עור, עיניים, חזה ואשכים, עוזרת לווסת את הכמויות הניטרוסמינים ולעזור לגוף להפרישם, או להפוך אותם לתרכובות פחות רעילות.

תכונות שצויינו תוך כדי הפסקאות, הראו כי לפנולים חלק בשמירה על בריאות הלב בגוף האדם, מניעה של מחלות שונות ובכלל, פעילות אנטיאוקסידנטית שמגנה על גופינו מפני רדיקלים חופשיים.

מה זה בכלל פנול? – לא סתם בחרנו את מיטב הפנולים שבזרעי ההמפ, צ’יה ורימון, וכמובן שורשי הג’ינג’ר והכורכום במיוחד. ההרכבים והאיזון הכימי של התרכובות הפנוליות בשמנים בתערובת EVOLUTION, הינה שילוב עוצמתי לחיזוק החיסוניות של הגוף.

אז בפעם הבאה שנזרקת אליכם המילה פנולים, תיזכרו במאמר הזה ותראו שסך הכל זאת משפחה טובה.